Gymnasiumnieuws

Sporen van de Romeinen bij de Gymnasiumbrugklas B11 en DWDD

In Nederland zijn veel sporen van de aanwezigheid van de Romeinen; in de taal, cultuur en ook in de grond! Hieronder een leuk fragment over archeologische opgravingen bij de Wereld Draait Door. Het was een actuele aansluiting bij de afgelopen lessen Griekse en Latijnse Taal en Cultuur van de gymnasiumbrugklas B11 waar mythologie, archeologie en etymologie centraal stonden. Bij het fragment was een kijk-/luisteropdracht met o.a. deze vragen: Matthijs van Nieuwkerk en de archeoloog lijken elkaar niet te begrijpen. Wat gaat er nu kapot? En wat is dan voor wie het nadeel en het voordeel? En, hoe herken je de Romeinse god Jupiter?

Romeise voorwerpen bij opgravingen in Tiel

 

 

Gymnasiumdag 2017

De week van de Klassieken staat voor de deur! Van 9 t/m 19 maart zijn er verspreid door het land verschillende interessante activiteiten in het kader van de Klassieke Oudheid. Voor de leerlingen van de Gymnasiumafdeling op het Bonhoeffercollege organiseren we daarom een dag speciaal ingericht met diverse workshops.

Op dinsdag 14 maart 2017 hebben we voor de eerste keer een Gymnasiumdag op het Bonhoeffercollege in de planning. Alle gymnasiumleerlingen ontvangen hiervoor een bericht.
Het wordt een dag waarop alle gymnasiumleerlingen genieten van een programma vol met diverse gymnasiale activiteiten en workshops bij ons op school.

Dagindeling voor de gymnasiumleerlingen:
-          Het 1e en 2e uur is er gewoon les
-          Vanaf het 3e uur zijn er verschillende activiteiten voor klas B11, klas v2a-gym en klas 3 t/m 6
-          Vanaf 12.30 uur start workshopronde I. Iedereen volgt een workshop naar keuze
-          Vanaf 14.00 uur start workshopronde II. Ook nu volgt iedereen een workshop naar keuze
-          Om 15.30 uur is er voor iedereen een gemeenschappelijke afsluiting: Pub quiz met antieke hapjes.

Het kiezen van de workshops gaat via ELO-inschrijven van Magister. Intekenen kan tot a.s. vrijdag 13.00 uur!!

Voor vragen kun je terecht bij ondergetekenden.

Met vriendelijke groet,

Ivonne Langedijk
Douwe de Jong
Klaas Sabel

 

 

Open dag

Tijdens de open dag is een aantal superrrfraaie resultaten van het vakoverstijgend project 'WOORDBEELD' (Handvaardigheid en Oude Talen) te bewonderen in lokaal B006! De leerlingen van de Gymnasium-brugklas (B11) kozen elk een woord uit het Latijn, ontwierpen een bijpassende typografie en voerden hun ideeën uit in keramiek. Komt dat zien!

 

 

Gymnasium-3 en 4 naar de Valkhof

Leerlingen van gymnasium-3 en -4 van Suzana Rensburg  waren maandag 6 februari jl. in museum de Valkhof en bezochten daar de tentoonstelling  “Gladiatoren, helden van het Colosseum”  

Ze kregen te zien hoe het was om oog in oog in de arena, als gladiator. Het was voor de gladiatoren letterlijk en figuurlijk een strijd op leven en dood. Elke slag kon fataal zijn, elk gevecht het laatste. In dit prachtige museum te Nijmegen was veel van het erfgoed van de Romeinen in Nederland  te bewonderen. Er waren vele topstukken uit verschillende Europese musea te bekijken waarvan de leerlingen zichtbaar onder de indruk waren.

    

Gymnasiumleerlingen vertegenwoordigen het Bonhoeffercollege! Naar de tweede ronde!

Uit klas 5 van het VWO hebben 7 leerlingen met het vak Griekse taal en cultuur in november j.l. meegedaan aan de voorronde van de Klassieke Olympiaden 2016-2017. Twee leerlingen, Marjolein en Britt, zijn na de eerste ronde naast nog 50 leerlingen uit heel Nederland geselecteerd voor de tweede ronde.

Op woensdag 25 januari 2016 was het zover. Marjolein en Britt reisden af naar Amersfoort waar ze op het Stedelijk Gymnasium Johan van Oldebarnevelt in Amersfoort ondervraagd werden over een stuk Griekse literatuur. Ter voorbereiding hierop lazen de leerlingen op school bij het vak Griekse taal en cultuur over Polykrates en de ring uit Herodotus' Historiën. Het tweede deel van deze wedstrijd betrof een opdracht tot creatieve verwerking naar aanleiding van de tekst. Een hele belevenis! In afwachting van de uitslag!

De Klassieke Olympiaden 2016-2017 bestaan uit drie rondes. De eerste ronde werd in periode een op school afgenomen, de tweede ronde afgelopen woensdag aan tafel bij een universitaire commissie in Amersfoort en de finale vindt plaats in het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden. De winnaars van de Klassieke Olympiaden valt eeuwige roem ten deel. Daarnaast stelt de organisatie voor jongeren prachtige geldprijzen beschikbaar. En anders geldt uiteraard de Olympische gedachte: meedoen is belangrijker dan winnen! We hopen met Britt en Marjolein mee op plaatsing voor de finale!

Namens de sectie Griekse en Latijnse taal en cultuur,

Ivonne Langedijk

Meer informatie:

 

 

De vijfde klas van het Gymnasium gaat voor eeuwige roem! Uit klas 5 van het VWO doen dit jaar 13 leerlingen met de vakken Griekse en/of Latijnse taal en cultuur mee aan de Klassieke Olympiaden 2016-2017. Het traject van de Klassieke Olympiaden bestaat uit drie rondes; een voorronde op school, een tweede ronde aan tafel bij een universitaire commissie op locatie en de finale vindt plaats in het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden.

De Klassieke Olympiaden 2016-2017 zijn inmiddels gestart. De eerste ronde wordt in periode 1 op school afgenomen. Als pensum lezen de leerlingen nu bij Grieks over Polykrates en de ring uit Herodotus' Historiën. Bij het vak Latijn lezen de leerlingen een heldinnenbrief uit de Heroïdes van Ovidius, waarin Penelope vraagt of Odysseus nog van plan is om thuis te komen. De pensa zijn voorzien van annotaties, taaleigen en een commentaar. De pensa voor de finales worden binnenkort gepubliceerd.

De winnaars van de Klassieke Olympiaden valt eeuwige roem ten deel. Daarnaast stelt de organisatie voor jongeren prachtige geldprijzen beschikbaar. En anders geldt uiteraard de Olympische gedachte: meedoen is belangrijker dan winnen! Meer informatie

 

Het Bonhoeffer Songfestival

In tegenstelling tot Trijntje Oosterhuis hadden wij, leerlingen uit V3a, wel succes op het Songfestival. Het Bonhoeffer Songfestival om precies te zijn.

Op 26 september was het de Europese Dag van de Talen en dat moest natuurlijk gevierd worden. En hoe kan je zoiets beter vieren dan met een groot liedjesfestijn met liedjes in allerlei verschillende talen? Zo kwam het dat we tijdens onze les Grieks aan het luisteren waren naar Mamma Mia en Kuikentje Piep, beide in het Oud- Grieks. Met welk lied gingen wij optreden? Al vrij snel viel de keuze op Mamma Mia, het leukste lied en bovendien voelde niemand er echt iets voor om op te treden in een kippenpak.

Nu konden de voorbereidingen beginnen. Iedereen ging aan de slag met dingen als kostuums, het decor, een filmpje over Griekenland, en er was natuurlijk een ABBA nodig. Het was erg leuk om dit in elkaar te zetten.

Toen brak de grote dag aan. We werden vrijgesteld van onze eerste vier uur les om de laatste puntjes op de i te zetten en alles nog één laatste keer te oefenen. Wat was het spannend! Gewapend met Griekse vlaggetjes begaven we ons met de hele klas naar de aula. Alle derde klassen waren aanwezig en iedereen had een gaaf optreden voorbereid. Met een energieke presentator en een professionele jury was het Songfestival compleet.

Na een aantal optredens waren wij aan de beurt. We sjouwden ons decor naar het podium, hingen vlaggetjes op, zetten ons masker op ons hoofd en trokken onze toga’s recht. Het ging hartstikke goed! Toen alle performances voorbij waren, ging de jury in overleg. Wie zal de winnaar van de eerste editie van het Bonhoeffer Songfestival zijn?! Na een paar minuutjes wachten kwam de uitslag. En de winnaar was... V3a! Woohoo! We hadden gewonnen! De beker heeft een speciaal plekje in het lokaal Grieks en Latijn gekregen.

Al met al was het een heel gezellige ochtend, zeker voor herhaling vatbaar zeggen we!

Door: Colin van der Linden, Marte Bouma en Josefien Visser uit V3a