NieuwsVoorpaginanieuws

Girlsday bij Tata Steel

Door 19 april 2019 No Comments

Girlsday is een evenement om techniek bij meisjes te promoten. Op dinsdag 9 april is een groep enthousiaste meiden naar Tata Steel in IJmuiden gefietst voor de jaarlijkse Girlsday. Het werd een leuke en inspirerende dag.

Het bezoek aan de dompelverzinklijn heeft indruk gemaakt.

‘Ik had de fabriek nooit zo schoon verwacht.’

De grote fabriek, het terrein ter grote van een heel dorp, maakte veel indruk op de meiden.

‘Nooit gedacht dat Tata net zo groot is als een dorp.’

Helaas stond de fabriek stil en konden wij de rollen staal niet zien worden ondergedompeld in het bad met zink. Zink zorgt voor een beschermend laagje over het staal, zodat het niet gaat roesten. Voornamelijk autofabrikanten nemen dit staal af.

In het trainingsgebouw waren er verschillende opdrachten gepland. De meiden vonden de diversiteit van de opdrachten interessant. Ze mochten bijvoorbeeld een blikje zo klein mogelijk proberen te maken door vanaf een hoogte een gewicht erop te laten vallen. De ronde vorm van een blikje is vrijwel vormvast. Door het blikje te verzwakken, kan het blikje bijna volledig platgeslagen worden.

Verder was er een tafel waar ze met Ozobotjes konden experimenteren. Ozobot is een vrij simpel robotje dat reageert op kleur. Met verschillende kleuren stiften kunnen er lijnen worden getekend, het robotje reageert op de verschillende kleurcodes door allerlei verschillende manoeuvres uit te voeren.

Een derde opdracht hield in dat de meiden mochten nadenken over de Hyperloop.

Er werd verwacht dat ze een ontwerp bedachten voor een sterke buis waardoor “het vervoersmiddel van de toekomst” kon rijden. Voor deze buis hadden ze een minimaal aantal materialen tot hun beschikking: stalen draad, twee kartonnen koffie bekers, stukje karton en een a4’tje. Alle buizen van alle groepen werden beoordeeld op innovatie en getest met behulp van gewichtjes. Zelly, Charlotte en Iris (H2a) hebben deze wedstrijd van alle deelnemende groepen gewonnen. De laatste opdracht bestond uit het bouwen van een iglo. Deze opdracht werd door de leerlingen als minder leuk ervaren.

‘Het was een interessante dag met leuke opdrachten.’

‘Ik vond het fantastisch.’