Skip to main content

Leerlingondersteuning

hoe gaat het met je?

We vinden het belangrijk om in de gaten te houden of het goed gaat met onze leerlingen. Hiervoor hebben we een ondersteuningsstructuur opgezet. Hier lees je wat je coach, de afdelingsleider, maar ook het ondersteuningsteam in dat geval voor je kunnen betekenen.

Begeleiding in de brugklas

De overstap van de basisschool naar de middelbare school is voor veel kinderen een grote verandering. Daarom bieden we bij de start van het schooljaar extra begeleiding aan nieuwe leerlingen en natuurlijk daarna ook. Zo wen je snel aan je nieuwe school.

Na de eerste maanden kijken we of je het naar je zin hebt. Dat is immers een belangrijke voorwaarde voor het met succes doorlopen van het schooljaar. Heb je op belangrijke momenten bijvoorbeeld te weinig zelfvertrouwen, dan kun je na overleg met je ouders een cursus volgen om daarin verandering te brengen. En we bieden nog veel meer in de brugklas!

Studielessen

Alle brugklassers krijgen een jaar lang, eenmaal per week, tijdens de lessen studievaardigheid hulp en adviezen voor de studie in het algemeen. De coach geeft deze lessen.

Opvang

Valt een les uit, dan proberen we het rooster zo aan te passen dat er geen tussenuren ontstaan, en we zorgen in de eerste helft van het schooljaar zoveel mogelijk voor opvang door bv. de onderwijsassistenten.

Vier-plussers

Leerlingen uit de vierde en hogere klassen, ‘vier-plussers’, helpen brugklasleerlingen zich snel thuis te voelen op onze school en om hun weg te vinden in ons schoolleven.

Ondersteuning

We vinden het belangrijk om in de gaten te houden of het goed gaat met onze leerlingen. Hiervoor hebben we een ondersteuningsstructuur opgezet. Zo zijn er afspraken gemaakt over wat er onder de basisondersteuning valt. Dat is ondersteuning die voor alle leerlingen beschikbaar is. De mentor en/of coach speelt hierin een belangrijke rol.

Daarnaast is er een ondersteuningsteam die bestaat uit: ondersteuningscoördinator, leerlingbegeleiders, dyslexiecoördinator, Traject op Maat coach, trajectcoördinator en trajectbegeleiders.
Dit team ondersteunt de mentoren in de basisondersteuning en verzorgt de extra ondersteuning.

Door deze ondersteuningsstructuur zijn we in staat om goed te signaleren, tijdig actie te ondernemen en als dat nodig is leerlingen voor korte of langere tijd te begeleiden.
In de visual hiernaast wordt de ondersteuningsstructuur kort en bondig uitgelegd.

Basisondersteuning

Sterk mentoraat

Het Bonhoeffercollege heeft ervoor gekozen om een sterk mentoraat neer te zetten. Elke leerling heeft een mentor: een docent die tevens aandacht besteed aan o.a. groepsproces van de klas, leervaardigheden en loopbaanontwikkeling. Dat laatste doet het Bonhoeffercollege door veel aandacht te geven aan het executief functioneren van de leerlingen. Om dit nog beter te kunnen te doen, krijgen alle leerlingen in de onderbouw een EF (executieve functies) Agenda.

Coach

Naast de mentor is er een coach aan de leerling gekoppeld, soms één en dezelfde persoon. De coach heeft meerdere individuele gesprekken met de leerlingen gedurende het jaar en houdt daarbij de voortgang en welzijn van de leerling als uitgangspunt.

Anti-pestprotocol en coördinator

School heeft een anti-pestprotocol en een anti-pestcoördinator die de mentor kan ondersteunen bij pestsituaties in de klas of bij het vergroten van het veiligheidsgevoel in de klas.

Protocollen en Meldcode

Verder zijn alle mentoren en coaches op de hoogte van de protocollen op het gebied van verzuim, eetstoornissen, suïcidaal gedrag of automutilatie zodat zij weten hoe zij in die situaties moeten handelen. Ook houden wij ons aan de Meldcode (kindermishandeling).

Voorlichtingslessen

Onder de basisondersteuning vallen ook de voorlichtingslessen Frisse Start in de brugklas, de theatervoorstelling Playback in de derde klassen en de Week van de Mentale Weerbaarheid voor VWO3-leerlingen.

Dia-toetsen en CBO-screening

en groepstrainingen

Tevens worden in de onderbouwklassen de DIA-toetsen taal en rekenen afgenomen en is er een mogelijkheid om steunlessen te volgen als de uitslag van de DIA-toetsen daar aanleiding toe geeft.
In de brugklas wordt ook de CBO-screening en Schoolvragenlijst afgenomen. Deze vragenlijsten geven informatie over de intelligentie van de leerling, zodat ook hoog-intelligente leerlingen op tijd gesignaleerd kunnen worden. Ook geven ze informatie over zaken als schoolplezier, taakgerichtheid, sociaal gedrag en prestatieangst. De uitslag op de SVL kan aanleiding zijn om een leerling uit te nodigen om mee te doen aan de sociale vaardigheidstraining of faalangstreductietraining.

In de examenklassen wordt een vragenlijst afgenomen om examenangst te signalen waarna leerlingen aan een desbetreffende training kunnen deelnemen.

Kortdurende individuele ondersteuning

Als een leerling een enkelvoudige, kortdurende ondersteuningsvraag heeft, kan er een leerlingbegeleider of TOM(traject op maat) coach worden ingezet die de leerling maximaal 6x individueel ondersteunt. Dit kan een ondersteuningsvraag zijn op het gebied van faalangst, stress, sociale vaardigheden, rouw en verdriet bij overlijden of scheiding van ouders. Voor TOM-coaching gaat het om ondersteuning die samenhangt met een hoogbegaafdheidsprofiel van de leerling. Hiervoor wordt een aanvraag gedaan door de mentor/coach en moeten ouders goedkeuring geven.

Veel leerlingen, ook leerlingen met een ondersteuningsbehoefte, hebben voldoende aan deze basisondersteuning.

Jeuggezondheidszorg GGD

In de eerste en derde klassen worden jaarlijks de vragenlijst “Gezond Leven, Check het Even” afgenomen door de jeugdverpleegkundige.

Extra ondersteuning

Als een leerling een langdurige of meervoudige hulpvraag heeft, dan valt dit onder de extra ondersteuning van de school. De aanvraag verloopt via de mentor en met toestemming van ouders kan de leerling besproken worden in het Intern Ondersteuningsoverleg (kernteam). Als een leerling uit het basisonderwijs gebruik wil maken van de extra ondersteuning, dan wordt dit doorgegeven door de basisschool en worden hier al voor de start van de leerling op school afspraken over gemaakt.

Intern Ondersteuningsoverleg

Het Intern Ondersteuningsoverleg bespreekt leerlingen met een speciale ondersteuningsvraag en stelt een passende ondersteuningsroute vast. In dit overleg zitten: de ondersteuningscoördinator, de coördinator van de trajectgroep, de Jeugd en Gezinscoach, de afdelingsleider en de mentor. Zij komen tweewekelijks bijeen en geven advies n.a.v. de ondersteuningsvraag. Dit kan een vorm van begeleiding van het ondersteuningsteam zijn of een advies voor externe ondersteuning waarbij de Jeugd en Gezinscoach kan aansluiten.

Langdurige ondersteuning via de trajectbegeleiding

Doel

Het uiteindelijke doel van deze ondersteuning is dat de leerling naast een succesvolle schoolgang en goed mentaal welzijn, ook de vaardigheden krijgt aangeleerd waardoor deze begeleiding steeds minder nodig is en de leerling zelfstandig of met minimale facilitering naar zijn diploma kan toewerken. In het vervolgonderwijs is er vaak minder ondersteuning waardoor het belangrijk is dat we niet alleen de leerlingen bij ons tot een diploma ondersteunen maar er ook voor zorgen dat de leerling zich in het vervolgonderwijs staande kan houden.

Ouders zijn een belangrijke partner voor school in het succes van extra ondersteuning. Een goede samenwerking in de dynamische driehoek van school, ouder en kind, maakt de ontwikkelruimte van het kind zo groot mogelijk.

Mogelijkheden en grenzen

De extra ondersteuning binnen het Bonhoeffercollege is, net als bij de andere reguliere scholen binnen het samenwerkingsverband, vormgegeven door middel van een trajectvoorziening.

De trajectvoorziening is een apart lokaal met vaste begeleiding waar leerlingen gebruik van kunnen maken als dat is afgesproken. Het basisprincipe is dat onderwijs plaatsvindt in de klas. Hier vindt de kennisoverdracht plaats. In de trajectruimte wordt dus geen onderwijs gegeven. De leerling kan hier wel tot rust komen en zelfstandig werken.

Begeleiding

Naast het gebruik van de trajectruimte als faciliteit, kan er ook gebruik worden gemaakt van begeleiding. In dit geval wordt de leerling “trajectleerling”. Er wordt dan een trajectbegeleider gekoppeld aan de leerling.

In een startgesprek samen met leerling, ouders, mentor en trajectbegeleider, worden de ondersteuningsbehoeften in kaart gebracht en worden de doelen van de begeleiding besproken. Deze worden in een Onderwijs Perspectief Plan gezet. Er is per leerling ongeveer 30 tot 45 minuten per week individuele begeleiding of begeleiding in kleine groepjes beschikbaar.

Bij trajectleerlingen zal de desbetreffende trajectbegeleider de mentor en docenten inlichten over mogelijke ondersteuningsbehoeften en bij bijzonderheden.

Jouw weg in passend onderwijs

Alle kinderen in Nederland hebben recht op onderwijs. De meeste kinderen kunnen de lessen op school goed volgen. Maar niet ieder kind is hetzelfde. Soms is extra hulp nodig. Soms is er zoveel extra hulp nodig dat de gewone middelbare school die hulp niet kan geven. Dan kunnen kinderen naar een school in het voortgezet speciaal onderwijs. Er is altijd een school die kan helpen. Dat heet passend onderwijs.

Klik hier voor meer info over passend onderwijs
Klik hier voor meer info over ons samenwerkingsverband passend onderwijs

JOS (Jeugd- en OuderSteunpunt Midden-Kennemerland)

Wanneer je als ouder of leerling te maken hebt met passend onderwijs dan kun je veel vragen hebben. JOS heeft als doel om ouders en leerlingen te informeren over passend onderwijs op een reguliere school of (voortgezet) speciaal onderwijs, zodat zij op de hoogte zijn van de mogelijkheden. JOS is een steunpunt voor ouders en leerlingen die wonen in de gemeenten Castricum, Uitgeest, Heemskerk en Beverwijk.

Klik hier voor meer informatie. Wil je als ouder of leerling persoonlijk advies?

Bel dan het informatienummer 0251-822540. Mailen kan ook: info@swvvomk.nl

We denken graag mee!