Technasium is denken en doen

Het Bonhoeffercollege is sinds 19 september 2016 officieel een Technasium. Het Technasium is denken en doen. Niet alleen theorie, maar ook praktijk. Op het Technasium zit je zelf achter het stuur. Je neemt de plek in van bijvoorbeeld een bouwkundige, mijnbouwspecialist, architect, radioloog of biomedisch ingenieur en je werkt in groepjes aan opdrachten die rechtstreeks vanuit de praktijk komen.

Theorie en praktijk

Het Technasium staat voor onderwijs dat denken koppelt aan doen, theorie combineert met praktijk en leert kennis construeren naast kennis consumeren. Dat gebeurt vanaf de brugklas tijdens het vak Onderzoeken & Ontwerpen (O&O) en kun je kiezen in havo en vwo, tot en met het eindexamen aan toe.

Op dit moment zijn er Technasiumklassen in de onderbouw, vanaf schooljaar ‘18/’19 starten we ook in de 4e klas. Het vak O&O wordt gegeven door docenten die hiervoor speciaal zijn getraind. Hun rol is vooral coachend.

Per periode werk je aan één opdracht. De resultaten presenteer je aan elkaar én de opdrachtgever. Al heel vroeg kom je er zo achter welke beroepen je leuk vindt. Wil je meer over het Technasium weten, kijk dan hier.

Ook voor ouders is er meer informatie beschikbaar. Klik hier.

Interessante onderzoeksvragen?

Interesse in het Technasiumonderwijs of een idee voor een interessante ontwerp- of onderzoeksvraag voor de leerlingen? Laat het één van ons weten:

Meer informatie vindt u terug in deze folder.

Een paar mooie projecten op een rij

Project Groenspoor

In opdracht van de gemeenten Castricum en Heiloo is havo-2 aan de slag gegaan met het project Groenspoor. Bij de aanleg van de nieuwe wijk de Zandzoom (grens Limmen/Heiloo) zal waarschijnlijk veel verstening van het landschap ontstaan. Landbouwgrond maakt plaats voor nieuw woongebied met onderhoudsarme, (grijs-)betegelde voor- en achtertuinen. Dit kan grote gevolgen hebben voor waterhuishouding en biodiversiteit. Leerlingen is gevraagd oplossingen te bedenken om toekomstige bewoners te laten zien dat een niet-betegelde tuin ook onderhoudsarm kan zijn.

Artcadia 2080

Vwo-2 heeft meegedaan aan de landelijke wedstrijd Artcadia. In vier categorieën ontwikkelden leerlingen voor de denkbeeldige stad Artcadia in 2080 (wereldpopulatie anderhalf keer de huidige omvang!) een oplossing op het gebied van water, gebouwen, milieu & ruimte of mobiliteit. De beste prototypes gingen door naar de landelijke wedstrijd.

Het Slimste Huis nog Slimmer

De leerlingen trekken ook gezamenlijk op in het project Het Slimste Huis nog Slimmer. Dit project draait binnen zeven netwerkscholen. Het betreft domotica voor ouderen. Leerlingen is gevraagd – na uitgebreid onderzoek – een cool, aantrekkelijk prototype te ontwikkelen. De opdrachtgever is mevrouw van Berlo van het Slimste Huis en de begeleiding ligt bij studenten van InHolland Alkmaar.

En in de brugklas

Onderzoek naar en ontwerp van:

  • de nieuwe Technasiumwerkplaats
  • de bioborders in de BUCH-gemeenten
  • het Red-de-Bij project